Continu verbeteren: een noodzaak!

Ik lees ze steeds meer en steeds weer, de artikelen over anders organiseren.

Anders organiseren omdat Nederland `kantelt’, er noodzaak en vraag is naar nog professioneler, de kennis van vandaag morgen alweer oud is, we verbinding willen in plaats van hiërarchie, we het Lean gaan doen, samen doen, alleen doen, sneller doen, efficiënter doen, anders doen, enzovoorts, enzovoorts. Continu wordt er nagedacht over hoe te organiseren. Organiseren van je bedrijf in zijn geheel, van je mensen met wie je het samen doet, van de mensen waarvoor je het doet en van de partijen die dicht en iets minder dicht bij je staan.

Het is een zoektocht, dat goed organiseren.

Een zoektocht van alle tijden maar hij gaat steeds sneller en hij is steeds complexer. Logisch ook, want de wereld gaat steeds sneller en is steeds complexer. Tegelijkertijd wordt diezelfde wereld ook kleiner. Afstand betekent niets meer. Het is technisch mogelijk om op elk tijdstip van de dag waar dan ook verbinding te maken op kantoor of met een klant. We kunnen als burger zelf onze energie produceren, printen onze eigen bakstenen voor een nieuw te bouwen huis en verzorgen samen met de buurt onze ouderen.

De vragen die dan rijzen zijn: Waarom ben ik als energiemaatschappij nog nodig? Wat levert een ziekenverzorger nu eigenlijk aan meerwaarde? Waarom komt een medewerker nog bij mij als manager? Én, hoe houd ik mijn mensen nog verbonden aan mijn organisatie?

De uitdaging is vervolgens, hoe hiermee om te gaan. Hoe organiseren we dit? Moeten we terug naar een corebusiness en bestaat er wel zoiets als een corebusiness? Moeten we bezuinigen of juist investeren. Moeten we mensen aan ons binden of het juist flexibel aanpakken? En hoe zit dat met de verschillende functies? Is de HR-manager van de toekomst een verander manager of een administrateur? Óf krijgen we juist nieuwe rollen en verdwijnen de oude?

Vragen te over! Vragen die we niet eenduidig kunnen beantwoorden. Wel is één ding zeker! Het betekent altijd een verandering, een aanpassing. Organiseren is elke dag weer de zoektocht naar verbetering. Een lastige zoektocht waarbij je elkaar nodig hebt: de toeleverancier, de producent, de afnemer, de direct en indirect betrokkenen.

We hebben elkaar nodig.

Elkaar daarbij helpen, met elkaar daarover praten dat gaat helpen! Ik geloof daarin! Juist omdat alles snel gaat, kennis binnenkomt en ook weer vervliegt en die ene Best Practice vandaag wel werkt en morgen totaal niet meer. We hebben elkaar nodig! Samen om tafel, samen nadenken en samen werken. In verbinding sterk zijn om zo het continue verbeteren het hoofd te bieden.

Dat is ook één van de redenen waarom wij als Ruysdael met elkaar en onze relaties in gesprek gaan. Wij ontmoeten en verbinden graag. Samen nadenken en samen werken om zodoende de noodzaak en de uitdaging van het continue verbeteren invulling te kunnen geven.

0
UA-52699058-2