Ruysdael

We willen meer Focus en Plezier

We willen meer Focus en Plezier

Je hebt een dienstverlenend beroep en verliest steeds meer energie aan ‘alles er omheen’, zoals organisatieveranderingen, nieuwe informatiesystemen, werkgroepen het vastleggen van allerlei gegevens. De reden waarom je dit beroep hebt gekozen is het contact met de mensen en wat je voor hen kunt betekenen. De reden om te stoppen is misschien wel dat je het plezier in het echte werk verliest door al dat ‘gedoe. Een organisatie vroeg Ruysdael om een traject te verzorgen waarin een grote groep medewerkers een goede focus ontwikkelen.

Wat is een goede focus?
We ervaren tegenwoordig allemaal werkdruk. Er kunnen meerdere oorzaken zijn, maar het ontbreken van een goede focus is zeker een factor. We noemen het de waan van de dag, maar eigenlijk is het een disbalans in onze focus. Bij een goede focus heb je een samenhangend beeld van het grotere plaatje waardoor je nieuwe informatie makkelijk kunt plaatsen. Je bent ook beter in staat om jouw werk goed ter organiseren en effectief samen te werken met anderen.

Aanpak
Onze aanpak bestond uit werkobservaties met Mindsonar® test, de training “(samen)werken met focus en professioneel plezier” en twee intervisie-bijeenkomsten tijdens een oefenperiode van zes weken.

De top vijf
We vroegen de mensen wat ze als lastig ervaren en wat plezier geeft. De top vijf:

Wat ik lastig vind:

  1. Ik krijg te veel informatie en/of krijg het uit te veel verschillende bronnen;
  2. Ik kan moeilijk nee zeggen als anderen mij iets vragen;
  3. Het kost mij veel tijd en moeite om op de hoogte te blijven;
  4. Het is mij niet duidelijk wie ik moet hebben bij andere afdeling;
  5. Om me aan mijn eigen planning te houden.

Wat mij inspireert:

  1. Contact met mensen;
  2. Gewoon mijn eigen gang kunnen gaan op het werk;
  3. Ontspannen en met humor samenwerken;
  4. Mijn dagelijkse werk zelf kunnen inplannen (volgorde en prioriteit);
  5. Verschillende taken kunnen doen (afwisseling en zelf kunnen schakelen).

Conclusies
Als je dit relateert aan de drie vormen van focus (zelf- interactie-grotere geheel), dan zijn er twee conclusies. Ten eerste dat plezier ontstaat door een goede focus op jezelf en de interactie met anderen. Ten tweede dat onvoldoende focus op het grotere geheel of problemen in de interactie met anderen veel energie kost.

Praktische tips

  1. Focus op jezelf
  2. Sta stil bij de vraag: Waar voel ik me verantwoordelijk voor? Stem dat af met leidinggevenden en collega’s. Voel je in de praktijk werkdruk, stel jezelf dan de drie vragen:
  3. Wat doe ik nu?
  4. Waarom kies ik hiervoor?
  5. Wat is ook mogelijk?

Focus op de interactie met anderen
Het grootste struikelpunt bij samenwerking is onvolledige communicatie, waardoor verwachtingen niet uitgesproken of niet helder zijn. Gaat er iets mis, dan raken mensen geërgerd en sluiten zich vervolgens een stukje meer af. Daarmee is de cirkel compleet, want dan verslechtert de communicatie. Bespreek daarom met elkaar:

  1. Wat verwachten we van elkaar?
  2. Wat spreken we af?
  3. Wanneer spreken we elkaar aan?

Focus op het grotere geheel
Laat je niet gek maken door alle informatie die op je afkomt, maar neem zelf het heft in handen. Maak elke maand een overzicht, zodat je de structuur herkent in alle informatie en systemen. Begin de dag met de ‘vakantievraag’: Wat wil ik vandaag zien, meemaken of weten? Besteed de eerste 10 tot 20 minuten van je dag aan het lezen, bespreken of tot je nemen van nieuwe informatie. Trek dan je plan voor de dag. Met deze ‘pre-framing oefening’ activeer je het deel van je hersen dat overzicht houdt.

Meer weten?

Zie het uitgebreide artikel en andere artikelen over focus op de inspiratiesite van één van onze trainers.
Focus en plezier in projecten door de training Praktisch Projectmanagement met NLP
Boek bestellen

 

 

 

 

0
UA-52699058-2