Succesfactor: Communiceren
Succesfactor: Communiceren
Communiceren en samenwerken gaan hand in hand. Door goed onderling te communiceren ontstaat er eerder samenhang en meer wendbaarheid. Het voorkomt frustratie en meerwerk.
Principe: Blijf fit en stem af.
‘We zorgen voor een gedeelde betekenis en beleving doordat we elkaar begrijpen en aanvoelen.’
Succesmarkers: ‘Openheid’, ‘Inleven’, Elkaar begrijpen’, ‘Praktisch vertalen’, en ‘Gedeelde betekenis’.
Openheid
Hoe kan ik verbeteren?
Openheid begint met bewustzijn, aandacht en objectiviteit. Je kunt niet delen wat je niet weet, waar je geen aandacht voor hebt of waar een vastgeroeste vooronderstelling nieuwe informatie blokkeert. Dus ben je open genoeg naar jezelf of heb je ergens een ‘blinde vlek’?
Niet iedereen is van nature bereid om open informatie te delen. Begin dus bij jezelf en vraag je af wat de waarde of het nut is als je open informatie deelt.
Samen verbeteren
- Benoem regelmatig waarom het zo belangrijk is om open informatie te delen en vooral in welke praktische context.
- Grijp terug naar andere succesmarkers: grotere plaatje naar taak, afhankelijkheden eigen taak, informatie praktisch vertalen.
- Vraag tijdens vergaderingen: ‘wie heeft nieuwe informatie over dit onderwerp?’.
- Communiceer niet te globaal. Anderen kunnen dit opvatten als geslotenheid en dit kan hen stimuleren om hetzelfde te doen.
Andere interventies
- Richt de focus op ‘verband denken’.
- Respecteer en sta open voor informatie van anderen.
- Gebruik ’technieken’ uit Theory U van Otto Scharmer (niet oordelen, geen cynisme, geen angst).
Inleven
‘We herkennen en erkennen de emoties van anderen.’
Hoe kan ik verbeteren?
- Zorg dat je fit bent en goed in je vel zit, want met een goede innerlijke balans herken en erken je jouw eigen emoties eenvoudiger.
- Wees zelf open en maak onbevangen (geen oordeel) contact met de ander.
- Maak oogcontact en geef meer aandacht aan hoe de ander iets zegt.
- Benoem welke emotie je voelt bij jezelf of bij de ander.
Samen verbeteren
- Zorg dat iedereen fit aan een vergadering begint.
- Richt de aandacht op: ‘Hoe kunnen wij als een geheel functioneren?’
- Vertraag het tempo als je het gevoel hebt dat er in de onderstroom iets speelt wat teamleden niet benoemen.
- Benoem de groepsemotie en check hoe iedereen dit ervaart
- Erken individuele emoties, maar blijf er niet in hangen.
Andere interventies
- Verplaats jezelf in een ander en vertel zijn of haar ‘verhaal’.
- Herkader emoties naar ‘bedoelingen’ of ‘verwachtingen’.
- Sta er eens bij stil hoe het voelt als anderen jouw emotie erkennen.
Elkaar begrijpen
‘Wij begrijpen elkaar goed genoeg.’
Hoe kan ik verbeteren?
De ander begrijpen begint met nieuwsgierig zijn en open staan voor wat de ander bedoelt. Gebruik de techniek van Luisteren, samenvatten en doorvragen. Werk met de inferentie-ladder van Peter Senge:
- Wat hoor en zie ik?
- Wat selecteer ik (mijn focus)?
- Welke betekenis geef ik daaraan?
- Welke uitgangspunten hanteer ik (en de ander)?
- Welke conclusies trek ik?
Samen verbeteren
- Verdeel de spreek- en luistertijd van zender en ontvanger.
- Vat vaker samen tijdens gesprekken vergaderingen.
- Zeg wat je begrijpt in plaats van ‘ik begrjip het’.
- Visualiseer de samenhang van begrippen en belangrijke onderwerpen.
Andere interventies
- Maak meer gedetailleerde beschrijvingen van doelen, eindresultaten, stappen en werkpakketten.
- Werk met duidelijke structuren (hoofd- en bijzaken, samenhang onderwerpen).
- Check waarom anderen iets belangrijk vinden.
Praktisch vertalen
‘Wij zijn gemotiveerd om bij te dragen omdat het doel er toe doet.’
Hoe kan ik verbeteren?
Het belangrijkste is om zelf proactief te zijn in de communicatie met anderen. Zorg actief dat je elkaar goed begrijpt. Bij de vertaalslag naar jouw individueel praktijk heb je zelf een actieve rol.
- Geef voorbeelden over je eigen praktijk en vraag de ander hoe zijn of haar informatie daarin past.
- Vertaal globale informatie van anderen naar een specifiek voorbeeld uit je eigen praktijk.
- Benoem wat er precies niet concreet is voor jou en vraag daarop door.
Samen verbeteren
Neem tijd om elkaar echt te begrijpen en het verband aan te brengen tussen algemene begrippen uit de vergadering en specifieke details in het eigen werk.
Stel ‘verband-vragen’:
- ‘Wat heeft x met y te maken?’
- ‘Uit welke onderdelen bestaat x?’
- ‘Hoe vertaalt x zich naar jouw praktijk?’
Andere interventies
- Maak informatie meer situationeel door te benoemen in welke setting/context de informatie vooral van belang is.
- Gebruik technieken voor herkaderen.
- Kijk naar het grotere verhaal voordat je brokken informatie uit de vergadering vertaalt naar een taak of actie.
Gedeelde betekenis
‘We geven dezelfde betekenis aan belangrijke gemeenschappelijke informatie en feiten.’
Hoe kan ik verbeteren?
Experimenteer eens met de volgende gedachten:
- Ik weet niets.
- Iedereen heeft zijn eigen kaart van het gebied en gebruikt daarvoor zijn eigen woorden.
- Je kan met verschillende woorden dezelfde betekenis benoemen.
- We zitten er samen in en het gaat erom dat we het verband vinden.
Samen verbeteren
- Maak een lijstje van belangrijke ‘container-begrippen’ (key words) uit de vergaderingen. Dit zijn onderwerpen die vaak uitgesproken worden, maar die afhankelijk van de context een andere betekenis kunnen hebben.
- Vraag iedereen om een synoniem te geven die past in de eigen discipline of praktijkomgeving.
- Vat samen wat de gedeelde betekenis van key words is: ‘dus wat wij ermee bedoelen is…”.
Andere interventies
- Werk eerst aan de andere succesmarkers: openheid, inleven en elkaar begrijpen.
- Maak belangrijke informatie meer expliciet (apart vastleggen en niet verstoppen in notulen).
- Gebruik dezelfde key words in plannen, rapportages en mondelinge communicatie.
- Maak key words visueel (pictogrammen, foto’s, schema’s).
Meer weten over de succesfactor communiceren?
Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier, of bel naar 0343-528 040.