Trends in portfoliomanagement
Het is januari 2024, het nieuwe jaar is begonnen. Een mooi moment om vooruit te kijken en de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van portfoliomanagement
Goed portfoliomanagement speelt een cruciale rol in het
bereiken van duurzame bedrijfsdoelen (People, Planet, Profit). Duurzaamheid in
een bedrijfscontext betekent niet alleen milieubewust handelen, maar ook het
waarborgen van economische en sociale duurzaamheid. Een belangrijke rol is
weggelegd voor de duurzaamheidsmanager bij de toenemende aandacht voor
duurzaamheid in het portfolio. De duurzaamheidsmanager is veelal
medeverantwoordelijk voor het halen van de duurzaamheidsdoelen van de
organisatie en het daarvoor faciliteren van de organisatie en daarmee ook in
portfolio’s.
In portfoliomanagement kan er onder
andere op de volgende manieren effectief worden bijgedragen aan deze doelen:
1.
Strategische afstemming:
Portfoliomanagement zorgt ervoor dat alle projecten en programma’s binnen de
organisatie in lijn zijn met de korte-termijn doelen en lange-termijn
strategische doelstellingen, waaronder duurzaamheidsdoelen. Het helpt bij het selecteren
en prioriteren van projecten die bijdragen aan duurzaamheidsdoelen en het vinden
van een goed evenwicht tussen korte-termijn en lange-termijn duurzaamheidsdoelen.
Door projecten en programma’s te selecteren die MVO-initiatieven ondersteunen,
draagt portfoliomanagement bovendien bij aan de bredere sociale en ethische
verplichtingen van de organisatie.
2.
Bevorderen van innovatie: Door te
investeren in innovatieve projecten kan portfoliomanagement duurzame bedrijfsoplossingen
stimuleren. Dit kan variëren van de ontwikkeling van milieuvriendelijke
technologieën, nieuwe producten en diensten, tot het implementeren van sociale
innovatieprojecten die bijdragen aan de maatschappij.
3.
Transparantie en Stakeholder Engagement: Duurzaamheid
toevoegen aan het portfolio, betekent voor velen een verandering van mindset. Effectief
portfoliomanagement omvat transparante communicatie met en betrokkenheid van
stakeholders, ook als het gaat om duurzaamheid. Dit helpt bij het opbouwen van
vertrouwen, het verkrijgen van draagvlak en zorgt ervoor dat de organisatie en
haar stakeholders verantwoordelijkheid (kunnen) nemen voor de
duurzaamheidsdoelen.
4.
Risicomanagement: Duurzaamheidinitiatieven
zijn veelal nieuw, experimenteel van aard en innovatief. Ook wordt er steeds
meer gewerkt met herbruikbare en gerecyclede grondstoffen. Dat alles brengt
extra risico’s met zich mee. Goed risicomanagement identificeert en beheert ook
deze risico’s. Dit omvat het beoordelen van milieu-, sociale en
bestuursrisico’s (ESG) die van invloed kunnen zijn op het verloop en de impact van
de duurzaamheidsinitiatieven.
5.
Optimaal resource management: Zorgvuldig
beheer van resources helpt bij het efficiënt gebruik van (schaarse) mensen en
middelen. Dit minimaliseert verspilling en bevordert duurzaam resourcebeheer,
wat cruciaal is voor zowel economische, sociale als milieuduurzaamheid.
6.
Monitoring en evaluatie: Regelmatige
monitoring en evaluatie van projecten en programma’s binnen het portfolio
zorgen ervoor dat de duurzaamheidsdoelstellingen worden nageleefd en dat
projecten de gewenste duurzaamheidsimpact hebben. Een belangrijk hulpmiddel is
het integreren van duurzaamheidsaspecten in de projectrapportage en
portfolio-overzichten. Dit verhoogt de zichtbaarheid en het belang van
duurzaamheidsinitiatieven binnen de organisatie.
7.
Aanpassingsvermogen en flexibiliteit: Goed
en wendbaar (Agile) portfoliomanagement stelt organisaties in staat om snel aan
te passen aan veranderende marktomstandigheden, wet- en regelgeving rond
duurzaamheid, en maatschappelijke verwachtingen.
8.
Stimuleren van Samenwerking en
Partnerschappen: Zogenaamd ketenportfoliomanagement kan de vorming van
partnerschappen met andere organisaties, overheden en NGO’s bevorderen om
gezamenlijke duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken.
9.
Duurzame financiering en investeringen:
Bij het beoordelen van projecten kan rekening worden gehouden met de bronnen
van financiering en investeringen, waarbij de voorkeur wordt gegeven aan
duurzame financieringsopties.
10.
Duurzaamheid als kernwaarde: Tenslotte
helpt portfoliomanagement om duurzaamheid te integreren als een kernwaarde
binnen de organisatie. Het betrekt en moedigt medewerkers aan in
duurzaamheidsinitiatieven, waardoor een cultuur van duurzaamheid wordt
bevorderd die tot op alle niveaus en functies van de organisatie doordringt.
Natuurlijk zijn er naast de bovengenoemde manieren, nog meer
manieren om met goed portfoliomanagement duurzame impact te maken. Het staat en
valt met een geïntegreerde benadering van portfoliomanagement die helpt om
duurzame bedrijfsdoelstellingen te bereiken en te onderhouden. Dit vereist een
toewijding aan duurzaamheid op alle niveaus van de organisatie en een strategie
die duurzaamheid integreert in alle bedrijfsprocessen en besluitvorming.
Peter Linssen | Consultant
Het is januari 2024, het nieuwe jaar is begonnen. Een mooi moment om vooruit te kijken en de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van portfoliomanagement
Steeds vaker zie je synoniemen opduiken voor portfoliomanagement. Ook wij als Ruysdael maken ons daar schuldig aan. Een paar jaar geleden introduceerden we portfoliosturing. En
In mijn opdrachten, opleidingen en uitgebreide coachingstrajecten, merk ik vaak op dat mensen terughoudend zijn in het aanspreken van elkaar op het niet nakomen van
Rien van Leeuwen gaat in op basiscondities voor duurzame verandering.
Aan de hand van praktijk-cases verkennen we de barrières bij het bereiken van duurzame doelen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Denk hierbij aan bestaande structuren en opvattingen, maar ook aan het niet kunnen duiden van negatieve en positieve impact.
We delen onderling de best practices en interventies die anderen activeren. Uiteindelijk draait elke verandering om een andere manier van interactie.
Rien van Leeuwen gaat in op basiscondities voor duurzame verandering.
Aan de hand van praktijk-cases verkennen we de barrières bij het bereiken van duurzame doelen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Denk hierbij aan bestaande structuren en opvattingen, maar ook aan het niet kunnen duiden van negatieve en positieve impact.
We delen onderling de best practices en interventies die anderen activeren. Uiteindelijk draait elke verandering om een andere manier van interactie.