Complex, Meidoornkade 22
3992 AE Houten
0343 528 040
3992 AE Houten
0343 528 040
Je bent al een tijd actief op het gebied van portfoliomanagement en eigenlijk gaat dat best wel goed. Toch mis je soms iets. De theoretische kaders en methodes ken je grotendeels, maar geven niet altijd antwoord op je vragen. In je organisatie is namelijk al van alles ingericht en hebben veel spelers beelden bij portfoliomanagement en een positie verworven die soms wezenlijk anders is dan de theoretische benadering voorschrijft. Hoe ga je daarmee om? Hoe zorg je dat portfoliomanagement zich binnen jouw praktijk ontwikkelt in een richting waar je organisatie echt iets aan heeft?
Herken je je in deze situatieschets? Dan is de leergang portfoliomanagement voor jou ontwikkeld. In 10 dagdelen doorloop je samen met andere deelnemers uit het vakgebied de belangrijke aspecten van portfoliomanagement. Telkens met aandacht voor zowel de uitvoering van portfoliomanagement als voor inrichtingsvraagstukken. We behandelen zowel de theoretische methodische kant als de praktische invulbaarheid en bijbehorende menselijke aspecten. Je krijgt ruimte om jouw belangrijkste uitdagingen in te brengen zowel gedurende de training als tijdens de intervisies die parallel plaatsvinden. Ook bieden we de mogelijkheid tot persoonlijke begeleiding in je werk. Inzet van dit alles is dat jij maximaal wordt geholpen om jouw organisatie echt vooruit te helpen op het gebied van portfoliomanagement.
Met deze leergang geven we de deelnemers inzichten in zowel de theoretische als de praktische kant van portfoliomanagement met zowel aandacht voor de bovenstroom (structuur, templates, processen) als de zachte onderstroom (cultuur, houding en gedrag). Dit alles zodat de deelnemers maximaal toegerust worden om hun organisatie echt vooruit te helpen op het gebied van portfoliomanagement.
De leergang richt zich op mensen die binnen een organisatie actief zijn bij de inrichting en/of uitvoering van portfoliomanagement. Dit kan zijn in de rol van portfoliomanager of portfoliomanagement officers.
De leergang wordt gegeven aan tussen de 6 en 10 deelnemers. Dit om voldoende attentie aan alle deelnemers te kunnen geven en voor voldoende interactie. Alle deelnemers ontvangen na afloop een certificaat van deelname.
Het definitieve programma van 10 dagdelen, verdeeld over 5 dagen wordt vastgesteld in overleg met de deelnemers waarbij de persoonlijke leerdoelen medebepalend zijn voor de definitieve invulling. Iedere deelnemer krijgt de mogelijkheid om een dagdeel te kiezen waar zijn of haar uitdaging samen met de onderwerpen van het dagdeel uitgebreid aan de orde komen. Het volgende programma wordt als uitgangspunt gehanteerd:
Dagdeel 1 en 2: Gemeenschappelijke context
We beginnen de leergang met een volledige dag waarin we starten met onderling kennismaken, elkaars leerdoelen delen en het definitieve programma vaststellen. Daarna gaan we in vogelvlucht door alle aspecten van portfoliomanagement. Aan bod komen verschillende methodes voor portfoliomanagement, de context van portfoliomanagement, aanpalende organisatiegebieden en ook veranderkundige menselijke aspecten die van belang zijn om portfoliomanagement in te richten en uit te voeren.
Dagdeel 3: Randvoorwaarden inrichten
In dit dagdeel richten we ons op de onderdelen van portfoliomanagement die ingericht moeten zijn of worden om te kunnen beginnen met portfoliomanagement. Denk hierbij aan zaken als een (minimale vorm van) besturing, een basis informatievoorziening, samenhang met de staande organisatie, indeling in deelportfolio’s en in categorieën, een PMO functie en ook een bepaalde mate van volwassenheid van de veranderinitiatieven zelf. Deze dag zal vooral praktijk georiënteerd zijn met ruime aandacht voor de rol van de portfoliomanager en menselijke aspecten.
Dagdeel 4: Initiatieven verzamelen
Dit dagdeel richten we ons op de portfoliofunnel met kandidaat initiatieven als input voor prioritering. We gaan in op gericht versus autonoom verzamelen van initiatieven, methodieken voor vertaling van strategische doelen naar veranderinitiatieven, hoe om te gaan met verschillende tijdshorizonten, de verschillende focusgebieden van portfoliomanagement (strategisch versus control gericht) en de gevolgen hiervan voor het verzamelen van initiatieven. Inzet van dit alles is om tot een set initiatieven te komen die geprioriteerd kan worden op een manier die aansluit hoe een organisatie voordelen wil halen uit portfoliomanagement.
Dagdeel 5: Portfolio prioriteren
In dit dagdeel richten we ons op verschillende wijzen waarop een portfolio kan worden geprioriteerd. Ook gaan we uitgebreid in op de menselijke aspecten hiervan. Centrale vraag is hoe je met de beperkingen die er zijn, komt tot een zoveel mogelijk gedragen prioritering die maximaal aansluit bij de ambities van een organisatie. Dit in een context waar de belangen niet allemaal hetzelfde zijn. En natuurlijk aandacht voort wat hierbij de rol van de portfoliomanager en de portfolioboard is.
Dagdeel 6: Portfolio balanceren
Dit dagdeel gaat in op het in balans krijgen van een portfolio. Balanceren op verschillende onderwerpen zoals de diverse doelstellingen onderling, op vraag en aanbod van resources, ambitie versus risico’s, adoptievermogen etc. Door te balanceren wordt een portfolio realistisch en voorspelbaar. Dit raakt echter ook de persoonlijke ambities van mensen. Vandaar dat we naast aandacht voor technieken en processen zeker ook aandacht besteden aan de onderstroom van balanceren.
Dagdeel 7: Portfolio realiseren
In dit dagdeel gaan we in op zaken die van belang zijn als een portfolio in realisatie is genomen. Aan de orde komen zaken als risicomanagement, rapportages, kwaliteit van voortbrenging en management controls. Hoe breng je dit op niveau van een portfolio en hoe maak je gebruik van wat er al is? Ook besteden we aandacht aan stakeholdermanagement en communicatie, oftewel hoe houd je iedereen betrokken?
Dagdeel 8: Portfolio sturen
Hier gaan we in op een aantal besturingsmodellen van portfolio’s. Aan de orde komen zaken als gecentraliseerde portfolio’s, deelportfolio’s, autonome (landen)organisaties, clusterstuurgroepen, samenhang met Agile werken en de samenhang met sturing op projecten en programma’s. Welke rol doet wat in dit geheel en hoe hangt dit alles samen met de staande organisatie?
Dagdeel 9 en 10: Praktijkintegratie
In deze dag staat jouw werkgebied centraal met wat je in praktijk kunt brengen van het geleerde. We starten met een samenvatting van de behandelde onderwerpen, waarna je voor jezelf nagaat hoe je dit kunt toepassen binnen jouw organisatie. Vanzelfsprekend met veel interactie. Inzet is dat je hiermee een aanzet voor een (verbeter)plan voor jouw eigen organisatie hebt. Aan het einde krijgen alle deelnemers een certificaat van deelneming. Natuurlijk sluiten we deze dag af met een borrel.
Parallel aan de dagen vindt een 4-tal intervisies plaats. Hierin wordt zelfstandig door de deelnemers een aantal opdrachten / praktijkcases middels interactie uitgewerkt en de uitkomsten in de eerstvolgende sessie teruggekoppeld.
Begeleiding en training vindt plaats door Ruysdaelers met gedegen kennis van en ervaring in portfoliomanagement. De begeleiding zal zich, naast het geven van inzicht, richten op hoe inzichten in praktijk toe te passen en hoe je als persoon in je rol kan groeien. Begeleiding bestaat uit training, coaching, begeleiding, sparren, advies,. Begeleiders worden passend bij behoeftes en onderwerpen ingezet, met een vaste begeleider gedurende de hele leergang als linking pin.
De leergang is opgebouwd uit de leergang zelf en een tweetal optionele modules. De modules zijn persoonlijke begeleiding in jouw rol en een eendaagse MoP training. De investering is:
Alle prijzen exclusief 21% BTW.
ALs Ruysdael stimuleren wij het gebruik van het openbaar vervoer. De leergang vindt daarom plaats in:
Aristo Zalencentrum Utrecht CS
Godelbaldkwartier 357
3511 DT Utrecht
De planning van de leergang is mede afhankelijk van de vraag. Momenteel verwachtten wij in het voorjaar 2025 weer een leergang te starten. Heb je interesse om deel te nemen, laat het ons dan weten met een mail. De data stellen we dan mede in overleg met jou samen.
Na inschrijving nemen we zo spoedig mogelijk contact met je op.
We maken graag een afspraak met je om de toegevoegde waarde van deze leergang voor jou met je te bespreken.
Rien van Leeuwen gaat in op basiscondities voor duurzame verandering.
Aan de hand van praktijk-cases verkennen we de barrières bij het bereiken van duurzame doelen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Denk hierbij aan bestaande structuren en opvattingen, maar ook aan het niet kunnen duiden van negatieve en positieve impact.
We delen onderling de best practices en interventies die anderen activeren. Uiteindelijk draait elke verandering om een andere manier van interactie.
Rien van Leeuwen gaat in op basiscondities voor duurzame verandering.
Aan de hand van praktijk-cases verkennen we de barrières bij het bereiken van duurzame doelen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Denk hierbij aan bestaande structuren en opvattingen, maar ook aan het niet kunnen duiden van negatieve en positieve impact.
We delen onderling de best practices en interventies die anderen activeren. Uiteindelijk draait elke verandering om een andere manier van interactie.