Complex, Meidoornkade 22
3992 AE Houten
0343 528 040
3992 AE Houten
0343 528 040
Je bent al een tijd actief op het gebied van portfoliomanagement en eigenlijk gaat dat best wel goed. Toch mis je soms iets. De theoretische kaders en methodes ken je grotendeels, maar geven niet altijd antwoord op je vragen. In je organisatie is namelijk al van alles ingericht en hebben veel spelers beelden bij portfoliomanagement en een positie verworven die soms wezenlijk anders is dan de theoretische benadering voorschrijft. Hoe ga je daarmee om? Hoe zorg je dat portfoliomanagement zich binnen jouw praktijk ontwikkelt in een richting waar je organisatie echt iets aan heeft?
Herken je je in deze situatieschets? Dan is de leergang portfoliomanagement voor jou ontwikkeld. In 5 dagen doorloop je samen met andere deelnemers uit het vakgebied de belangrijke aspecten van portfoliomanagement. Telkens met aandacht voor zowel de uitvoering van portfoliomanagement als voor inrichtingsvraagstukken. We behandelen zowel de theoretische methodische kant als de praktische invulbaarheid en bijbehorende menselijke aspecten. Je krijgt ruimte om jouw belangrijkste uitdagingen in te brengen zowel gedurende de training als tijdens de intervisies die parallel plaatsvinden. Ook bieden we de mogelijkheid tot persoonlijke begeleiding in je werk. Inzet van dit alles is dat jij maximaal wordt geholpen om jouw organisatie echt vooruit te helpen op het gebied van portfoliomanagement.
Met deze leergang geven we de deelnemers inzichten in zowel de theoretische als de praktische kant van portfoliomanagement met zowel aandacht voor de bovenstroom (structuur, templates, processen) als de zachte onderstroom (cultuur, houding en gedrag). Dit alles zodat de deelnemers maximaal toegerust worden om hun organisatie echt vooruit te helpen op het gebied van portfoliomanagement.
De leergang richt zich op mensen die binnen een organisatie actief zijn bij de inrichting en/of uitvoering van portfoliomanagement. Dit kan zijn in de rol van portfoliomanager of portfoliomanagement officers.
De leergang wordt gegeven aan tussen de 6 en 10 deelnemers. Dit om voldoende attentie aan alle deelnemers te kunnen geven en voor voldoende interactie. Alle deelnemers ontvangen na afloop een certificaat van deelname.
De leergang beslaat 5 dagen. Dag 1 is gericht op het creëren van een gemeenschappelijke context over portfoliomanagement en de individuele situatie van de deelnemers. Dag 2 gaat over het creëren van randvoorwaarden en het verzamelen van initiatieven. Dag 3 staat in het teken van prioriteren en balanceren. Het realiseren van het portfolio en benefietmanagement staan op dag 4 centraal. De leergang wordt afgesloten met een dag waarin de deelnemer zijn eigen plan voor het ontwikkelen van portfoliomanagement binnen zijn/haar organisatie concretiseert. Daarmee ziet de leergang er als volgt uit:
Dag 1: Gemeenschappelijke context
We beginnen de leergang met onderling kennismaken, elkaars leerdoelen delen en het definitieve programma vaststellen. Daarna gaan we in vogelvlucht door alle aspecten van portfoliomanagement. Aan bod komen verschillende methodes voor portfoliomanagement en het ontwikkelen van portfoliomanagement, de context van portfoliomanagement, aanpalende organisatiegebieden en ook veranderkundige menselijke aspecten die van belang zijn om portfoliomanagement in te richten en uit te voeren.
Het resultaat van deze dag is dat deelnemers eenzelfde beeld hebben over portfoliomanagement, zich bewust zijn wat portfoliomanagement binnen hun organisatie betekent en wie daarbij de belangrijkste spelers. De deelnemer krijgt ook inzicht in zijn/haar eigen rol als portfoliomanager in dit geheel en welke (on)mogelijkheden daarbij spelen.
Dag2: Randvoorwaarden inrichten en initiatieven verzamelen
We richten ons op de onderdelen van portfoliomanagement die ingericht moeten zijn of worden om te kunnen beginnen met portfoliomanagement. Denk hierbij aan zaken als een (minimale vorm van) besturing, een basis informatievoorziening, samenhang met de staande organisatie, de PMO functie en de indeling van het portfolio. Aan de orde komen zaken als gecentraliseerde portfolio’s, deelportfolio’s, autonome (landen)organisaties, clusterstuurgroepen, samenhang met Agile werken en de samenhang met sturing op projecten en programma’s. Welke rol doet wat in dit geheel en hoe hangt dit alles samen met de staande organisatie?
Vervolgens gaan we aan de slag met de portfoliofunnel met kandidaat initiatieven als input voor prioritering. We gaan in op gericht versus autonoom verzamelen van initiatieven, methodieken voor vertaling van strategische doelen naar veranderinitiatieven, het omgaan met verschillende tijdshorizonten en focusgebieden (strategisch versus control gericht) en de gevolgen hiervan voor het verzamelen van initiatieven. Inzet van dit alles is om tot een set initiatieven te komen die geprioriteerd kan worden op een manier die aansluit hoe een organisatie voordelen wil halen uit portfoliomanagement. De infobase is de plek waar alls informatie over deze initiatieven wordt vastgelegd. Wat is de structuur van deze infobase en wie is waarvoor verantwoordelijk?
Deze dag is praktijk georiënteerd met ruime aandacht voor de rol van de portfoliomanager en menselijke aspecten.
Dag 3: Prioriteren en balanceren
Op deze dag doorlopen we alle stappen om te komen tot een gekozen portfolio.We behandelen de verschillende wijzen waarop een portfolio kan worden geprioriteerd en gaan we uitgebreid in op de menselijke aspecten hiervan. Ook de rol is van de portfoliomanager en de portfolioboard komen aan de orde. Centrale vraag is hoe je met de beperkingen die er zijn, komt tot een zoveel mogelijk gedragen prioritering komt die maximaal aansluit bij de ambities van een organisatie. Een organisatie waar de individuele belangen niet allemaal hetzelfde zijn.
De kern van de discussie om te komentot een definitief gekozen portfolio is vaak niet het prioriteren zelf, maar het balanceren. Balanceren van het portfolio kan op verschillende invalshoeken zoals de diverse doelstellingen onderling, ambitie versus risico’s, adoptievermogen etc. Door te balanceren wordt een portfolio realistisch en voorspelbaar. Dit raakt echter ook de persoonlijke ambities van mensen. Vandaar dat we naast aandacht voor technieken en processen zeker ook aandacht besteden aan de onderstroom van balanceren.
Een belangrijke aspect voor het balanceren is het optimaal gebruik van de beschikbare resources. Portfolioresourceplanning geeft hier invulling. We behandelen het concept van portfolioresourceplanning en geven handvatten voor het beleggen van de verantwoordelijkheden. Gebaseerd op onze jarenlange ervaring met dit onderwerp geven we ook best practices hoe te komen tot een praktische en realistische planning.
Dag 4: realiseren en sturen
In dit dagdeel gaan we in op zaken die van belang zijn als een portfolio in realisatie is genomen. Aan de orde komen zaken als risicomanagement, kwaliteit van voortbrenging en management controls. Hoe breng je dit op niveau van een portfolio en hoe maak je gebruik van wat er al is? Een belangrijke rol voor de portfoliomanager in deze fase is bewaken dat het portfolio zowel qua planning als realiseren van de benefits cq strategische doelen nog steeds op koers ligt. Daarom gaan we op de dag dieper in op benefitmanagement en rapportage.
Aan de hand van het Ruysdael Benefitmanagement Framework behandelen we zowel de boven als onderstroom van benefitmanagement. We geven handvatten om benefits te definiëren en te volgen als mede hoe om ta gaan met de menselijke emoties rondom benefits. In veel gevallen is de werkelijkheid namelijk anders dan verwacht en dan is het van belang op een menselijke en veilige wijze met deze delta’s om te gaan.
De rapportage is een belangrijk portfoliomanagement instrument voor de besturing. De rapportage geeft een beeld over zowel de uitvoering van het portfolio als de doelmatigheid van het portfolio. De rapportage is dan ook meer dan het nietje voor de projectrapportages. Een goede portfoliorapportage onderscheid meerdere niveaus van individueel initiatief tot aan organisatie doelen. Naast statusinformatie geeft de rapportage ook handelingsperspectief voor de diverse gremia. Op basis van onze jarenlange ervaring met dit onderwerp geven een een conceptuele opzet en praktische invulling van de rapportage.
Dag 5: Praktijkintegratie
In deze dag staat jouw werkgebied centraal met wat je in praktijk kunt brengen van het geleerde. We starten met een samenvatting van de behandelde onderwerpen, waarna je voor jezelf nagaat hoe je dit kunt toepassen binnen jouw organisatie. Vanzelfsprekend met veel interactie. Inzet is dat je hiermee een aanzet voor een (verbeter)plan voor jouw eigen organisatie hebt. Aan het einde krijgen alle deelnemers een certificaat van deelneming. Natuurlijk sluiten we deze dag af met een borrel.
Parallel aan de dagen vindt een 4-tal intervisies plaats. Hierin wordt zelfstandig door de deelnemers een aantal opdrachten / praktijkcases middels interactie uitgewerkt en de uitkomsten in de eerstvolgende sessie teruggekoppeld.
Begeleiding en training vindt plaats door Ruysdaelers met gedegen kennis van en ervaring in portfoliomanagement. De begeleiding zal zich, naast het geven van inzicht, richten op hoe inzichten in praktijk toe te passen en hoe je als persoon in je rol kan groeien. Begeleiding bestaat uit training, coaching, begeleiding, sparren, advies,. Begeleiders worden passend bij behoeftes en onderwerpen ingezet, met een vaste begeleider gedurende de hele leergang als linking pin.
De leergang is opgebouwd uit de leergang zelf en een tweetal optionele modules. De modules zijn persoonlijke begeleiding in jouw rol en een eendaagse MoP training. De investering is:
Alle prijzen exclusief 21% BTW.
ALs Ruysdael stimuleren wij het gebruik van het openbaar vervoer. De leergang vindt daarom plaats in de buurt van een intercitystation in het midden van het land.
Bij voldoende aanmeldingen vindt de leergang plaats in de periode van maart tot en met juni 2025. Heb je interesse om deel te nemen, laat het ons dan weten met een mail. De definitieve data stellen we dan mede in overleg met jou vast.
Na inschrijving nemen we zo spoedig mogelijk contact met je op.
We maken graag een afspraak met je om de toegevoegde waarde van deze leergang voor jou met je te bespreken.
Rien van Leeuwen gaat in op basiscondities voor duurzame verandering.
Aan de hand van praktijk-cases verkennen we de barrières bij het bereiken van duurzame doelen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Denk hierbij aan bestaande structuren en opvattingen, maar ook aan het niet kunnen duiden van negatieve en positieve impact.
We delen onderling de best practices en interventies die anderen activeren. Uiteindelijk draait elke verandering om een andere manier van interactie.
Rien van Leeuwen gaat in op basiscondities voor duurzame verandering.
Aan de hand van praktijk-cases verkennen we de barrières bij het bereiken van duurzame doelen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Denk hierbij aan bestaande structuren en opvattingen, maar ook aan het niet kunnen duiden van negatieve en positieve impact.
We delen onderling de best practices en interventies die anderen activeren. Uiteindelijk draait elke verandering om een andere manier van interactie.