Trends in portfoliomanagement
Het is januari 2024, het nieuwe jaar is begonnen. Een mooi moment om vooruit te kijken en de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van portfoliomanagement
In mijn opdrachten, opleidingen en uitgebreide coachingstrajecten, merk ik vaak op dat mensen terughoudend zijn in het aanspreken van elkaar op het niet nakomen van gemaakte afspraken. Deze terughoudendheid is vaak te wijten aan een misvatting: aanspreken wordt vaak verward met het leveren van ‘kritiek’. Aangezien het geven en ontvangen van kritiek over het algemeen als onaangenaam wordt ervaren, kiezen velen ervoor dit te vermijden. Echter, elkaar op een constructieve manier aanspreken is niet hetzelfde als kritiek leveren. Het is juist een essentiële voorwaarde en een cruciale succesfactor voor effectieve samenwerking.
Laat ik een specifiek voorbeeld uit een van mijn coachingstrajecten aanhalen. Een projectmanager uitte zijn frustratie over het herhaaldelijk moeten achterna zitten van een projectmedewerker om te vragen wanneer deze zijn bijdrage definitief zou leveren. Hij gaf aan dat het steeds uitdagender werd om deze medewerker te benaderen, omdat er telkens een ‘goede’ reden was voor het uitstellen van zijn deadline.
In een gesprek vroeg ik de projectmanager naar de exacte opdracht die hij aan de projectmedewerker had gegeven. Na zijn uitleg zei ik: “Stel je voor dat ik nu die projectmedewerker ben. Ik zal je vertellen wat ik zou doen gebaseerd op jouw opdracht”. Ik begon te beschrijven wat ik dacht dat er van mij verwacht werd en wat er precies was afgesproken en wat niet.
Halverwege mijn uitleg onderbrak de projectmanager mij: “Stop maar, ik zie hoor al. Ik heb niet duidelijk genoeg gemaakt wat ik precies van hem verwacht, en vooral niet wanneer en waarom ik op een specifieke datum iets nodig heb van hem.”
Dit illustreert hoe de projectmanager en de projectmedewerker niet genoeg tijd hadden genomen om elkaars verwachtingen aangaande hun rollen en de onderlinge samenwerking helder te bespreken. Dit leidde tot vage of zelfs het ontbreken van concrete afspraken, met alle gevolgen van dien.
Een belangrijke basisaanname in communicatie is dat de respons die je ontvangt, iets zegt over jouw manier van communiceren. De reactie die de projectmanager kreeg was een duidelijk signaal. Verwachtingen en afspraken bleken niet helder gecommuniceerd en de projectmanager had nagelaten de cruciale vraag te stellen: “Wat heb jij nodig, of wat kan ik doen, om ervoor te zorgen dat jij onze afspraak kunt nakomen?”
Goede communicatie is fundamenteel voor succesvolle samenwerking. Het is daarom van essentieel belang om effectief te communiceren. Dit kan worden bereikt door ‘V.A.A.K. Communiceren’ toe te passen, dit staat voor:
De term V.A.A.K. Communiceren staat ook voor het regelmatig (in een project bijvoorbeeld minimaal eens per kwartaal) herhalen en herbevestigen van gemaakte afspraken. Hierbij geldt de kracht van herhaling, een essentieel element voor het waarborgen van een duidelijke en effectieve communicatie binnen elk team of project.
Peter Linssen | Consultant
Het is januari 2024, het nieuwe jaar is begonnen. Een mooi moment om vooruit te kijken en de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van portfoliomanagement
Goed portfoliomanagement speelt een cruciale rol in het bereiken van duurzame bedrijfsdoelen (People, Planet, Profit). Duurzaamheid in een bedrijfscontext betekent niet alleen milieubewust handelen, maar
Steeds vaker zie je synoniemen opduiken voor portfoliomanagement. Ook wij als Ruysdael maken ons daar schuldig aan. Een paar jaar geleden introduceerden we portfoliosturing. En
Rien van Leeuwen gaat in op basiscondities voor duurzame verandering.
Aan de hand van praktijk-cases verkennen we de barrières bij het bereiken van duurzame doelen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Denk hierbij aan bestaande structuren en opvattingen, maar ook aan het niet kunnen duiden van negatieve en positieve impact.
We delen onderling de best practices en interventies die anderen activeren. Uiteindelijk draait elke verandering om een andere manier van interactie.
Rien van Leeuwen gaat in op basiscondities voor duurzame verandering.
Aan de hand van praktijk-cases verkennen we de barrières bij het bereiken van duurzame doelen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Denk hierbij aan bestaande structuren en opvattingen, maar ook aan het niet kunnen duiden van negatieve en positieve impact.
We delen onderling de best practices en interventies die anderen activeren. Uiteindelijk draait elke verandering om een andere manier van interactie.