Zoeken

Portfoliomanagement onderzoek 2025

Sinds 2016 doen wij jaarlijks onderzoek naar de stand van zaken rondom portfoliomanagement in Nederland. Het rapport is een kompas voor vele organisaties bij de verdere ontwikkeling van portfoliomanagement. De deelnemers aan het onderzoek krijgen daarnaast een persoonlijk en uniek rapport voor hun organisatie.

Ook dit jaar doen we weer een onderzoek, waarvan de resultaten op  ons jaarlijks event worden gepresenteerd. De datum en het programma voor het event wordt momenteel verder uitgewerkt. Duidelijk is wel dat er weer volop ruimte is voor interactie met andere professionals en je nagenoeg zeker een nieuw inzicht op doet. Eén ding is hetzelfde als alle jaren, zonder deelnemers geen onderzoek en geen rapport. Maak daarom wat tijd vrij en doe mee.

Portfoliomanagement

Doe mee aan het onderzoek:

Jullie doen mee aan het onderzoek en krijgen een uniek rapport dat je helpt bij de verdere ontwikkeling van portfoliomanagement in jullie organisatie

Lever als professional je bijdrage aan de ontwikkeling van het vakgebied en krijg een persoonlijk rapport

Portfoliomanagement

Hoor als eerste de uitkomsten, krijg nieuwe inzichten en deel ervaringen met vakgenoten

Deelnemen als organisatie

Als je als organisatie deelneemt aan het onderzoek doe je met meerdere personen een selfassessment die resulteert in een organisatierapport (bekijk voorbeeld). Het rapport levert die je drie dingen op:

  1. Inzicht in de beleving van portfoliomanagement binnen jouw organisatie (waar het beeld eenduidig is en waar ruimte voor interactie zit).
  2. Concrete input voor de verdere ontwikkeling van portfoliomanagement.
  3. Een beeld hoe je het als organisatie doet ten opzichte van andere bedrijven en instellingen in Nederland of in je branche.

Daarnaast lever je natuurlijk een bijdrage aan het onderzoek en de ontwikkeling van het vakgebied. Deze assessement kost normaal € 795,-, maar de eerste 10 organisaties die meedoen aan ons onderzoek krijgen dit gratis.

Deelnemen als individu

Je kunt ook als individu deelnemen aan het onderzoek. Niet alleen lever je dan je professionele bijdrage aan dit vakgebied, je krijgt ook een persoonlijk rapport. Dit persoonlijke rapport concretiseert jouw beleving van portfoliomanagement binnen jouw organisatie. Je krijgt daarmee handvatten om de verdere ontwikkeling van portfoliomanagement binnen jouw organisatie vorm te geven. 

Vul via onderstaande knop de vragenlijst in. Het kost je minder dan 15 minuten.

Portfoliomanagement onderzoek

Resultaten

De conclusies uit het rapport 2024 zijn als volgt:

Er zijn 2 ontwikkelingen onderkend die van invloed zijn op portfoliomanagement:

  • Toename van de externe druk op het realiseren van doelen;
  • Toenemende schaarste aan resources.

Deze ontwikkelingen werden door deelnemers (h)erkend. Vervolgens worden de gevolgen hiervan op portfoliomanagement behandeld. Het betreft drie aspecten van portfoliomanagement:

    • Strategie en prioriteren
    • Rapportage op portfolio niveau
    • Portfolio Resourceplanning

Advies of meer weten?

Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier, of bel naar 0343-528 040.

Ik wil meedoen aan portfoliomanagement onderzoek

Iedereen wil verandering, maar niemand wil veranderen

Begeleid door

Rien van Leeuwen

Trainer, coach, veranderbegeleider | Ruysdael

Over de sessie

Rien van Leeuwen gaat in op basiscondities voor duurzame verandering.

Aan de hand van praktijk-cases verkennen we de barrières bij het bereiken van duurzame doelen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Denk hierbij aan bestaande structuren en opvattingen, maar ook aan het niet kunnen duiden van negatieve en positieve impact.

We delen onderling de best practices en interventies die anderen activeren. Uiteindelijk draait elke verandering om een andere manier van interactie.

Begeleid door

Rien van Leeuwen

Trainer, coach, veranderbegeleider | Ruysdael

Over de sessie

Rien van Leeuwen gaat in op basiscondities voor duurzame verandering.

Aan de hand van praktijk-cases verkennen we de barrières bij het bereiken van duurzame doelen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Denk hierbij aan bestaande structuren en opvattingen, maar ook aan het niet kunnen duiden van negatieve en positieve impact.

We delen onderling de best practices en interventies die anderen activeren. Uiteindelijk draait elke verandering om een andere manier van interactie.