Trends in portfoliomanagement
Het is januari 2024, het nieuwe jaar is begonnen. Een mooi moment om vooruit te kijken en de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van portfoliomanagement
Steeds meer organisaties benaderen ons met de vraag hoe je het portfolio in lijn brengt met de strategische doelen van een organisatie. Deze vraag is voor veel organisaties relevant omdat in de huidige tijdsgeest, waarin grote transities spelen, de maatschappelijke druk om de lange termijn doelen te realiseren toeneemt.
Lange termijn doelen worden vaak niet gerealiseerd omdat het primaire besturing principe van veel organisaties gebaseerd is op een jaarplancyclus. Deze cyclus is ingegeven door de financiële jaarplanning waarin budgetten op basis van een jaarbegroting worden vrijgegeven. Dit veroorzaakt bij veel managers een automatisme om op jaarbasis te werken en dit beperkt de tijdshorizon tot eind van dit jaar.
In het jaar dat een “nieuwe” strategie wordt gepresenteerd is de relatie tussen de strategische doelen en de jaarplannen is vaak wel aanwezig, maar deze verwaterd de jaren daarna. De jaarplannen, die de input vormen voor het portfolio, staan dan los van de strategische doelen. Het resulterende portfolio is gericht op het realiseren van de individuele jaarplannen en niet gericht op het realiseren van de strategische doelen.
Om het portfolio meer in lijn te brengen met de strategische doelen van een organisatie zijn 4 interventies noodzakelijk:
Het vullen van een portfolio vanuit jaarplannen resulteert veelal in een portfolio van losse project ideeën, ingegeven door de operationele situatie en persoonlijke voorkeuren. Om het portfolio af te stemmen op de strategische doelen, moeten deze doelen als uitgangspunt worden genomen, De vragen die je achtereenvolgens beantwoord zijn:
Door de strategische doelen centraal te stellen wordt het portfolio gevuld met die initiatieven die noodzakelijk zijn om de doelen te bereiken.
De strategische roadmap is een meerjarig plan waarin de veranderinitiatieven in de tijd zijn uitgezet waarmee de organisatie op weg is haar strategische doelen te bereiken. Deze roadmap fungeert als baseline voor het volgen van de meerjarige realisatie van de strategische doelen.
Door de roadmap centraal te stellen bij het volgen van het portfolio wordt over de jaargrenzen heen gekeken en vindt sturing plaats met een lange termijn blik.
Naast de veranderinitiatieven bevat de roadmap ook de meetpunten die aangeven of we op koers zijn om de strategische doelen te realiseren. Deze meetpunten zijn KPI’s die binnen organisaties op het hoogste niveau worden gebruikt om de organisatie te besturen. Door deze KPI’s te volgen kan de effectiviteit van het portfolio worden gevolgd en daar waar nodig worden bijgestuurd.
In tegenstelling tot jaarplannen per afdeling zijn strategische doelen en de roadmap een collectieve ambitie van het volledige managementteam. Het centraal stellen van de strategische doelen en de roadmap verhogen de collectiviteit binnen een organisatie en kan bijdragen aan een managementteam dat samen opereert.
John Langelaar | Consultant
Het is januari 2024, het nieuwe jaar is begonnen. Een mooi moment om vooruit te kijken en de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van portfoliomanagement
Goed portfoliomanagement speelt een cruciale rol in het bereiken van duurzame bedrijfsdoelen (People, Planet, Profit). Duurzaamheid in een bedrijfscontext betekent niet alleen milieubewust handelen, maar
Steeds vaker zie je synoniemen opduiken voor portfoliomanagement. Ook wij als Ruysdael maken ons daar schuldig aan. Een paar jaar geleden introduceerden we portfoliosturing. En
Rien van Leeuwen gaat in op basiscondities voor duurzame verandering.
Aan de hand van praktijk-cases verkennen we de barrières bij het bereiken van duurzame doelen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Denk hierbij aan bestaande structuren en opvattingen, maar ook aan het niet kunnen duiden van negatieve en positieve impact.
We delen onderling de best practices en interventies die anderen activeren. Uiteindelijk draait elke verandering om een andere manier van interactie.
Rien van Leeuwen gaat in op basiscondities voor duurzame verandering.
Aan de hand van praktijk-cases verkennen we de barrières bij het bereiken van duurzame doelen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Denk hierbij aan bestaande structuren en opvattingen, maar ook aan het niet kunnen duiden van negatieve en positieve impact.
We delen onderling de best practices en interventies die anderen activeren. Uiteindelijk draait elke verandering om een andere manier van interactie.